Revitalizace třídy Edvara Beneše

3. Dopady revitalizace území

Zeleň

V rámci připravovaných etap jsou navrženy čtyři velké parkové plochy, které vtisknou Benešově třídě zcela nový charakter – zelený bulvár. Jedná se o moderní parky s širokým spektrem odpočinkových i aktivních ploch zasazených v různých typech zeleně. Tyto parky otočí poměr „betonových“ a ozeleněných ploch, což vyvolá zpříjemnění mikroklimatu zejména v letních měsících. 

Parkování

Připravované etapy pokračují v trendu vytvoření nových krytých prostor, kde jsou pod povrchem ukryté přehledné a zabezpečné hromadné garáže. V rámci projektu bude vylepšeno propojení bytových domů s garážemi. V každé etapě dojde k navýšení parkovacích kapacit. Celkově se jedná o několik set nových parkovacích míst, která nejsou vytvořena na úkor zelených ploch a přitom zůstávají v těsném kontaktu s bydlením.

Bezpečné přechody pro chodce bez potřeby podchodu

Proti současnému stavu dojde k celkovému zúžení průjezdného profilu hlavní třídy ze 2x dvou jízdních pruhů na dva samostatné oddělené jízdní pruhy. Zatím co dnes se přechází přes dva až tři jízdní pruhy, po rekonstrukci to bude vždy pouze jeden pruh. Rychlost projíždějících vozidel je dále zpomalována okružní křižovatkou vloženou uprostřed i dlouhou řadou podélně zaparkovaných vozů, což nutí řidiče k přirozené ostražitosti. V prostoru křížení Benešovy třídy s ul. Jana Masaryka bude vložena další okružní křižovatka s předností vozidel projíždějících po okruhu, což zbrzdí  vozy přijíždějící ke křižovatce v místě sdruženého přechodu na minimální rychlost. Podstatně bezpečnější přechody tak mohou zcela nahradit stávající podchod, který bude využívat mnohem méně chodců. Nemalé veřejné náklady nutné na opravu a následný provoz podchodu bude možné investovat potřebnějším způsobem.

Cyklostezky

Připravované etapy dokončí a propojí síť cyklostezek v prostoru Benešovy třídy. Po obou stranách hlavní ulice budou v celé délce provedeny dvě cyklostezky oddělené od motorové dopravy. Tyto cyklostezky budou sloužit zejména cyklistům projíždějícím do navazujících okrsků sídliště. Zároveň budou nově zrekonstruovány i zadní stezky vedoucí podél všech bytových domů, které slouží zejména zdejším obyvatelům. Tyto zadní stezky mají zásadní význam i pro zlepšení přístupu zásahové techniky k bytovým domům.

V souvislosti s obavami z nového parkovacího domu za bytovým domem nejblíže u polikliniky, bychom rádi občany ujistili, že příprava nového územního plánu není závislá na akci Revitalizace Benešovy třídy a přímo s touto akcí nesouvisí. Územní plán města řeší celkové, normově požadované, bilance ploch pro různé funkce v rámci jednotlivých částí města a určuje jejich maximálně přípustné kapacity. Nabízí možnosti, respektive vytváří rezervy, pro umístění různých funkcí v území. Pokud praxe ukáže, že nabízené kapacity nejsou reálně požadované (potřebné), nemusí se naplnit. Např. pokud je v územním plánu v určitém místě vytvořena rezerva pro vícepodlažní parkovací dům, není vyloučeno, že pozemek bude nadále využíván stávajícím způsobem, nebo bude využit pro parkovací objekt menší. 

4. Nebytové prostory v době realizace

Provoz nebytových prostor bude po dobu rekonstrukce omezen a to tím způsobem, že přístup bude možný pouze ze zadní části bytového domu. Pokud toto provozu nebude vyhovovat, bude město připraveno nabídnout obchodníkům náhradní prostor na dobu rekonstrukce. 

5. Smlouva o výpůjčce pozemků

Tato smlouva je sjednávána z důvodu umístění stavby, kterou bude město realizovat na pozemcích ve společném vlastnictví bytových jednotek. Původní stavby na těchto pozemcích budou odstraněny až k hraně bytového domu a bude zde realizována nová výstavba schodů, bezbariérových přístupů a nákladních ramp k nebytovým prostorům z podzemních garáží. Město nebude požadovat žádnou úhradu nákladů, ani úhradu toho, o co se případně zvýší hodnota věcí v souvislosti s vybudováním stavby, stejně tak náklady na opravy a údržbu nese město. Smlouvu lze opakovaně prodloužit.

Popelnice zde již v prostoru podzemních garáží nemohou zůstat, z důvodu nízké průjezdné výšky garáží a nemožnosti obsluhy Hradeckými službami, nové umístění popelnic je řešeno v projektu. Zároveň projekt počítá s odtažením popelnic dále od bytových domů, vzhledem ke zkušenostem z 1. části a také jejich případné zastřešení.

6. Požární únikové cesty

Jedná se o podmiňující investici z důvodu zajištění náhradních požárních únikových cest směřujících k zadním obslužným komunikacím pro objekty, které budou mít v době realizace rekonstrukce Benešovy třídy vchody ze strany staveniště zavřeny. Tyto úpravy mohou zůstat i po realizaci rekonstrukce.

Město nechalo zpracovat projektovou dokumentaci pro tuto akci, která bude předána jednotlivým SVJ a BD. Na základě této dokumentace si budou jednotlivá SVJ realizovat tuto akci a náklady na akci budou zpětně proplaceny na základě příspěvku od města v plné výši. 

7. Opravy ramp a schodů

V minulém týdnu byla podepsána smlouva s firmou Matex s.r.o., která bude provádět opravy do dubna 2017. Lávka u Kozlovky bude realizována jako samostatná akce v příštím roce 2017 a bude již trvalého charakteru, tzn. při dalších etapách rekonstrukce již nebude rekonstruována. I z tohoto důvodu byla projektová příprava Rekonstrukce lávky poměrně zdlouhavý proces.